Designed by Veethemes.com | Gooyaabi

Není kafe jako kafe

Svůj první šálek kávy jsem poprvý ochutnal snad někdy v devátý třídě a ze spolužáků jsem byl mezi posledními, kteří ještě ráno nepotřebovali probouzet kofeinem. Než jsem se začal o kávu zajímat víc a než se kavárny staly mou posedlostí, prošel jsem si obdobím Starbucks a Costa Coffee, kam jsem dokonce měl i svou věrnostní kartičku a byl na ní náležitě pyšný. Teď se za to spíš stydím. Až do chvíle, než jsem objevil výběrovou kávu a v celý svý kráse jí propadl. Kávový svět se pro mě od toho okamžiku stal něčím velmi důležitým, co mě provází každý den a bez čeho si svůj život dokážu jen stěží představit. V kavárnách jsem takřka pořád. Hledám je, když potřebuju nakopnout nebo naopak vypnout. Baví mě objevovat nový místa, kde ve vzduchu voní káva a zní drnčení mlýnků. A že je to opravdu rozmanitý svět, dokazuje nespočet názvů a způsobů přípravy. A já bych ti dnešním článkem chtěl trochu pomoct, se v tomhle nádherným světě zorientovat. Nemám v úmyslu ti kázat ani tě poučovat, že káva chutná skvěle i bez cukru a vůbec není hořká. Ale sám vím, jak pro mě bylo na začátku těžký se v jejím světě vyznat.


Na začátek je asi potřeba zdůraznit, že ani sebelepší přístroj Ti nepomůže vyrobit kávu, pokud na její přípravu použiješ nekvalitní zrna. Ale to je zase jiný téma a jiný povídání.

Flat White, Aeropress, Chemex nebo Americano?

V Praze se v poslední době kaváren s moderní nabídkou kávy rozrostlo jako hub po dešti a neznalým může pohled do jejich nápojovýho lístku pěkně orosit čelo. Kávovým jazykem mluví jen hrstka lidí a pro zbytek je to něco jako španělská vesnice. Jak si mezi nimi tedy vybrat?

Možností číslo jedna, je káva filtrovaná. Ta se připravuje ze zrn, který se pomelou na určitou hrubost, nasypou do filtru a zalijí horkou vodou. Způsobů je několik. Já osobně preferuji French Press nebo Aeropress. Káva z nich mi chutná nejvíc.



Pak jsou tady názvy jako flat white, americano, apod. Ty jsou, ač se tak na první pohled nemusí zdát, na přípravu jednodušší. Základem všech je dokonalé espresso. Právě to je základním pilířem pro další kombinace a přísady. Já si nejčastěji dávám cappuccino a flat white. U cappuccina je to 30ml espressa a zbytek šálku tvoří hutná pěna z horkýho mléka. U flat white je porce espressa dvojitá, tudíž místo 30ml je to 60ml a dolévá se opět teplým mlékem s pěnou. Podává se buď ve skleničce nebo v cappuccinovým šálku. U obou může být jako příjemný bonus latte art. Čokoládovým nebo skořicovým posypem se nejčastěji maskuje káva připravena z nekvalitních surovin!



Bella Vida Café

Café Jedna

Urban Café


Jaká je tvoje nejoblíbenější káva?

Text a foto Czech Blondýn

0 komentářů:

Okomentovat